"Członkowie komisji Millera jawnie powiedzieli w Dowództwie Sił Powietrznych, że badania na bliźniaczym Tupolewie wykazały, iż można było odejść w automacie. Stwierdzili, że skoro nie ma tego opisanego w instrukcji, na których latali piloci ze spec pułku, bo te instrukcje były z lat 90., to oni tego nie wpiszą do raportu. Powiedzieli, że podadzą w nim, że nie jest to możliwe"
- mówi portalowi wPolityce.pl por. rez. Artur Wosztyl, pilot Jaka-40, który 10 kwietnia 2010 roku lądował przed Tu-154M w Smoleńsku.
Mówi to pod tytułem "To jest ewidentne zafałszowanie pewnych dowodów".
Z raportu KBWL LP
"Podejście (ścieżka).
Zakres może być włączony automatycznie, jeśli wcześniej był włączony zakres „zajście do lądowania” („ЗАХОД”) lub ręcznie przyciskiem „ГЛИСС” na pulpicie PN-5."
"Odejście na drugi krąg.
Zakres służy do automatycznego sterowania samolotem w czasie odejścia na drugi krąg. Włączenie zakresu możliwe jest, jeśli wcześniej system automatycznego sterowania pracował na zakresie „ścieżka”. Zakres można włączyć przyciskami na wolantach lub przestawieniem
co najmniej dwóch DSS na zakres startowy."
Z raportu MAK
"W wyniku przeprowadzenia eksperymentu na symulatorze lotu zostało potwierdzone, że przy podejściu do lądowania przy niedziałającym radiotechnicznym systemie lądowania (dosł.: systemie kursu i ścieżki) ILS, bez włączania zakresów „PODEJŚCIE” („ZACHOD”) i „ŚCIEŻKA” („GLISSADA”), wykonanie odejścia na drugi krąg na zakresie automatycznym (przez naciśnięcie przycisku „ODEJŚCIE” („UCHOD”)) jest niemożliwe."
W drugim samolocie w Polsce i na symulatorze w Rosji usyskano takie same wyniki - żeby bez systemu ILS zadziałał "UCHOD", niezbędne jest wcześniejsze włączenie zakresów "ZACHOD" i "GLISSADA". To jest od dawna dobrze wiadome blogerom S24 ale nie Wosztylowi, który, gdyby nie katastrofa, pewnie kiedyś usiadłby w fotelu pierwszego pilota tupolewa.
10.04 nie były właczone zakresy "ZACHOD" i "GLISSADA". Nie wiadomo, czy piloci próbowlai odejść przez naciśnięcie "UCHOD" czy tylko przy włączonym automacie ciągu. Wiele wskazuje, że tylko to drugie. Dla tematu tej notki nie ma to znaczenia, ponieważ nie chodzi o ocenę działań pilotów tupolewa, ale o to jakie podejcie do tematu i jaką wiedzę ma autor słów "... Powiem szczerze, że mozecie spróbować jak najbardziej" ...". "Tak, że możecie spróbować".
Bez zahamowań oskarża innych o oszustwa sam mówiąc nieprawdy na temat, którego znajomść dla pilota uznał za zbędną albo świadomie oszukuje.
__________________________________
Dla lepszego zrozumienia załączam wykresy z mojej notki z lutego 2014.
Wykonanie odejścia 09.02.2010
"PODEJŚCIE" i "ŚCIEZKA" włączone do momentu właczenia "ODEJŚCIE"
Te same parametry w dniu 10.04.2010
"PODEJŚCIE" i "ŚCIEŻKA" nie włączone więc "ODEJŚCIE" nie mogło się włączyć.