Michał Jaworski Michał Jaworski
282
BLOG

Shah to nie lektura dla Dąbrowskiego i Nowaczyka

Michał Jaworski Michał Jaworski Polityka Obserwuj notkę 0

Katastrofa smoleńska

W odpowiedzi na apel Macierewicza do uczonych dwóch uczonych - Dąbrowski i Nowaczyk zwołało konferencję prasową. Pokazali dziwne kąty i jeszcze dziwniejsze pomiędzy nimi zależności [3].  Poprawnie skalibrowany kąt natarcia ma w końcówce taki przebieg jak na rys.1. W opracowaniu [5] autorzy piszą, że reguła przeliczania kąta natarcia mierzonego do obliczeniowego została otrzymana statystycznie. Wynika z tego, że dla poszczególnych egzemplarzy przyrządów może się nieco różnić więc dla otrzymania  reguły dedykowanej dla egzemplarza należałoby wykonać analizy z wielu lotów. Kąta natarcia nie należy jednak mylić z kątem pochylenia ani kątem wznoszenia, a to stało się recydywą podkomisjantów.

image

Rys. 1

 Gdyby uczeni mężowie wiedzieli, co to takiego kąt natarcia i gdzie się pojawia, to by skorzystali z wyników zamówionych przez siebie badań i wykonali kilka mnożeń prowadzących do siły nośnej dla kąta natarcia 5,5 stopnia. Zastanawia, że takich obliczeń nie wykonał dla podkomisji prof.Z.Gosiewski, dla którego to powinno być zawodowe abecadło. W tym miejscu czytelników proszę o nie udzielanie darmowej podpowiedzi sowicie wynagradzanym podkomisjantom.

W opracowaniu  Shaha [2] są dwa wykresy:
- współczynników momentów przechylających generowanych urwaniem różnej części skrzydła,
- te same wykresy dla sytuacji, kiedy skutkiem wychylenia steru samolot leci w 4 stopniowym ślizgu.
Oba są uzupełnione współczynnikiem momentu przechylającego wywołanego maksymalnym  wychyleniem przeciwnej lotki.

Opracowanie Shaha dotyczy typowego samolotu pasażerskiego lub transportowego. 
Uwaga: W wyniku sprowokowanej przeze mnie dyskusji kompetentne grono blogerów po chyba kilkuletniej dyskusji doszło do wniosku, że Tu-154 wykazuje odwrotną reakcję na ster - wychylenie steru w prawo generuje moment przechylający w lewo oraż, że w zakręcie wykazuje "proverse yaw". Wprawdzie w [1] mowa jest o odwrotnej reakcji dopiero dla prędkości przydźwiękowych, to jednak nasze wnioski zgodne są z zapisanymi parametrami. Tak więc dalsza część wywodu dotyczy zachowań "samolotu typowego" a dla rozszerzenia jej na tupolewa potrzebne byłyby bardzo subtelne badania tunelowe oraz analizy parametrów z wielu lotów. 

Jednak aby objaśnić podkomisji, co z wykresów w [2] można otrzymać, zachowam założenie, iż ślizg powoduje moment przechylający w stronę, na którą wychylony jest ster. W opracowaniu [2] badany jest ślizg 4 st. wywołany wychyleniem steru o 15 % wychylenia maksymalnego - dla tupolewa to 6,75 st. Wykresy w [2] przedstawiają zależność współczynnika momentu odchylającego w zależności od kąta natarcia. W Smoleńsku ten kąt zmieniał się. Zmieniały się także wychylenia lotki i steru. W dalszej części przydatne będzie wyrażenie wychyleń jako procentów z 20 st dla lotki i 6,75 st dla steru - prawa część rys.2.

image

Rys.2

Będę posługiwał się zestawionymi na jednym wykresie współczynnikami momentu przechylającego od lotki (z przeciwnym znakiem) oraz interpolowanymi do 31,9% brakującego fragmentu skrzydła co odpowiada 6 m. sporządzonymi na podstawie [2].

image
Rys.3

Zakładam, że dla konkretnego kąta natarcia ułamkowi maksymalnego wychylenia lotki odpowiada taki sam ułamek współczynnika momentu od lotki (linia czarna) a ułamkowi wychylenia steru odpowiada współczynnik momentu leżący w takim samym ułamku odległości pomiędzy linią niebieską a zieloną na rys.3. Przykładowo, gdyby ster cały czas był wychylony na 5 st. a lotka na 13 st. dane należałoby odczytywać z poniższego wykresu - współczynnik momentu przechylającego w ślizgu z linii czerwonej a efekt lotki z czarnej ciągłej.

image
Odszukując na wykresie z rys.3 ( w tabelach wyliczonych wartości ) wartości współczynników momentów przechylających sporządzam ich przebieg w czasie, rozpoczynając od przedostatniej danej poprzedzającej uderzenie w brzozę ustalone na czas 59,675 sekundy. Wykorzystywane tu dane rejestrowane są co pół sekundy.

image
Rys.4

Współczynnik momentu przechylającego uwzględniający zmiany wychylenia lotki oraz ślizgu w czasie   staje się dodatni o pół sekundy później niż wynika to bezpośrednio z przebiegu kąta natarcia - rys.2 w [3].
Następuje to w momencie, kiedy beczka była już solidnie rozkręcona a samolot po chwilowym wznoszeniu się znowu zaczął zbliżać się do ziemi. Włożyłem w notkę sporo mozolnego dłubania. Teoretyczny moment, od którego można było powstrzymać przechylenie z niemożliwego przesunął się o pół sekundy w kierunku jeszcze bardziej niemożliwego (z "nieco przed  62,5 s" do "nieco po 62,5 s").

Poza tym, że analiza nie dotyczy konkretnie tupolewa, to nie uwzględnia pełnej wiedzy o konkretnym przypadku, ponieważ koło brzozy znaleziono siłownik klapy. Przypadek uszkodzenia klapy jest analizowany w [2] na rys 15 oraz w [4].na rys 3.  Szkoda, że nie jest przedmiotem zainteresowania podkomisji, choć z drugiej strony to zrozumiałe - on czyni beczkę jeszcze bardziej nieuchronną.

 __________________________

[1] Bechtir W. P, Rżewskij B. M., Cipenko B. G., "Prakticzeskaja aerodynamika samolieta Tu- 154M", Izdat. Wozdusznyj Transport, 1977 (j. ros.)

[2] Shah G., "Aerodynamic Effects and Modeling of Damage to Transport Aircraft", AIAA Atmospheric Flight Mechanics Conference and Exhibit, Guidance, Navigation, and Control and Co-located Conferences, (AIAA 2008-6203 TP), 2008

[3] http://mjaworski.salon24.pl/787592,podkomisja-macierewicza-naciera-katem

[5) ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ ПО АНАЛИЗУ РАБОТОСПОСОБНОСТИ И РЕГЛАМЕНТИРУЕМОЙ ТОЧНОСТИ СИСТЕМЫ МСРП-64М НА САМОЛЕТАХ ТИПА Ту-154Б, Ответственный исполнитель К.М. Синицын, АНПП "ОБЪЕКТИВ" Ростов-на-Дону 2003



Bardzo były fizyk teoretyk, do 1982 pracownik naukowy. Autor referatu na I Konferencji Smoleńskiej. Dzisiaj sam zdziwiony, skąd w tym temacie i miejscu się znalazł. Archiwalne notki: http://mjaworski50.blogspot.com/ Odznaczony Krzyżem Wolności i Solidarności ale też podejrzany o przynależność do niedorżniętej watahy współpracowników gestapo.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka